De fleste finder først ud af, hvad de er værd på jobmarkedet, når de står i situationen og skal ud og finde sig et nyt job. Der er en masse faktorer som afgør, hvad der kommer til at stå på lønsedlen. Uddannelse, erhvervserfaring, motivation, sociale kompetencer og alder er nogle af de klassiske parametre, men vægtningen er naturligvis meget afhængig af, hvilket job/branche man er i.

Uanset hvad, så har din arbejdskraft en markedsværdi, og har du ikke udviklet dine kompetencer over de seneste år, må du også indstille dig på at blive mindre værd på jobmarkedet. Der er nogle helt konkrete forhold, du bør tænke over, hvis du vil øge din markedsværdi.

  • Skarphed af profil – har du et CV, hvor der har været et naturligt udviklingsforløb, og man kan se, at du har haft en række udfordringer.
  • Personligt netværk – Mange jobs besættes gennem netværk. Har du en stor kontaktflade, modtager du også flere jobtilbud.

  • Forandringsparathed – Er du i bevægelse og er god til omstille dig til nye ting. Fleksible medarbejdere er mere omgængelige, og derfor også mere værd.
  • Teknisk nysgerrighed – Teknologien udvikler sig, og her er det vigtigt, at du udvikler dig med.
  • Mobilitet – Har familien etableret sig et sted, har man sjældent de samme muligheder, for at flytte med de udfordringer, der opstår i ind- og udland.
Vil du udvikle din markedsværdi, er det vigtigt, at du stiller krav til dig selv og din chef. Det handler ikke om, at du skal ud og finde en ny virksomhed hvert 3. år. En flot karriere kan sagtens skabes i samme virksomhed. Markedsværdi handler om at sikre en konstant udvikling af kompetencer og personlighed. Du bestemmer selv, hvorvidt markedsværdi skal være et parameter i dit professionelle liv.